Vind uw locatie

Manon over brood

Manon de MacaronManon x Panos

MEET MANON 

Gastredacteur Manon van MacaronManon is een foodie in hart en nieren. Haar grote liefde voor lekker eten leeft ze uit als culinair journaliste, foodstylist en receptontwikkelaar. Als het aan haar ligt, is eten elke dag opnieuw een feestje en dat heeft alles te maken met goede basisproducten, fijne texturen en pure smaken.  

ID-KIT 

Wie is Manon? 

Manon Van Aerschot is een enthousiaste eter. Als freelance culinair journaliste, foodstylist en receptenontwikkelaar is ze continu op zoek naar nieuwe smaken. Of zoals ze zelf vertelt: “Ik ben opgegroeid in een familie waar eten belangrijk is. Daar wortelt mijn liefde voor de goede smaak. Die wil ik graag delen. Elke dag, in al mijn projecten, ben ik bezig met hoe je van elke maaltijd, elk gerecht, elk recept, elke gedekte tafel, een feestje kan maken.” 

MacaronManon voor Panos


Achter de schermen bij Panos 

Foodblogger en culinair journalist Manon Van Aerschot heeft altijd al een passie gehad voor brood en houdt van originele smaakcombinaties. Ze wilde weleens weten hoe dat brood bakken bij Panos gebeurt. Hoe zorgen zij voor die krak in hun broodje? En hoe ontstond hun nieuwe gamma belegde broodjes? Manon trok op onderzoek uit en kwam terecht bij product manager David. 

Vanwaar jouw liefde voor bakken en de bakkerij, David? 

“Dat is een heel goede vraag. Hoe dat juist komt, weet ik zelf niet (lacht). Maar die passie is er eigenlijk altijd geweest. Ook toen ik klein was, op een leeftijd dat veel jongens de ene dag brandweerman en de andere dag politieagent willen worden, wist ik het al. Ik zou bakker worden. Mijn grootvader, die op de groenteveilingen werkte, heeft lang geprobeerd me op andere ideeën te brengen. Ik hoor het hem nog zo zeggen ‘al dat nachtwerk, David, doe het niet’. Maar mijn passie voor bakken was gewoon te groot. Ik denk eerlijk gezegd dat ik ook pas een goede student ben geworden toen ik eindelijk naar de bakkersschool mocht.” 

Hoe ben je bij Panos terechtgekomen? 

“Ik heb eerst jaren in ambachtelijke bakkerijen gewerkt als patissier. Een heel creatief beroep, dat wel, maar het nachtwerk viel inderdaad niet zo goed te combineren met dat sociaal leven. Ik heb toen een heel bewuste keuze gemaakt. Eerst ben ik voor Panos als vervangbakker aan de slag gegaan. Ik werd dan telkens in andere winkels ingezet om ze open te houden. Nadien groeide ik door als bake-off specialist en zorgde ik voor technische ondersteuning. Ik heb een hele tijd de product manager geassisteerd en sinds kort mag ik mezelf product manager noemen van brood, patisserie en viennoiserie (koffiekoeken).”  

Hoe ziet jouw doorsneewerkdag eruit? 

“Oh, dat is eigenlijk heel divers. Soms bereid ik producten voor tastings, voor fotoshoots of video’s. Ik voer producttests uit, bekijk wat er nog beter kan, ontwikkel mee recepten, bereken de foodcost, check de voorraden, … het is een heel afwisselende job. Elke dag is anders!” 

Sinds kort heeft Panos een nieuw gamma, ben je enthousiast? 

“Ja, absoluut (lacht)! Ik denk dat we bij Panos al heel lang dezelfde broodjes hadden. En we voelden ook wel echt de veranderingen in de markt en de vraag van de klant. We wilden meer premium broodjes maken om een andere doelgroep aan te spreken. Zo ontwikkelden we twee nieuwe broodjes, dragers zoals wij zeggen, de rustieke broodjes. Een soort kruising tussen Spaans brood en een Italiaanse ciabatta. Die broodjes krijgen iets meer tijd tijdens het rijsproces. Daardoor is hun smaak ook meer ontwikkeld en hebben ze een specifieke textuur. Ze hebben een meer open kruim en wat grotere luchtgaten. Ze zijn iets korter, maar worden heel rijkelijk belegd en zijn daardoor even vullend als onze andere broodjes. Op ons origineel gamma ben ik ook nog altijd trots, hoor. Ons wit broodje is een echte klassieker en ons meergranenbrood kreeg een upgrade met een andere mout en extra granen waardoor je een mooie meergranensmaak hebt.”  

En die nieuwe broodjes kregen ook ander beleg? 

“Ja, voor de nieuwe broodjes zijn we ook gaan kijken naar andere smaakcombinaties. Eerst hebben we een onderscheid gemaakt in de groenten. Vroeger werkten we met een klassieke groentemix van sla, ei, komkommer en tomaat. Nu variëren we meer, kiezen we voor een slamix volgens het seizoen of zitten er bijvoorbeeld radijsjesscheuten bij. Origineel en kleurrijk, want het oog wil ook wat! Verder lieten we ons inspireren door internationale chefs en trends. Neem het broodje met kip & hummus curry bijvoorbeeld, daar heeft de populariteit van Ottolenghi toch wel wat mee te maken (lacht).” 

Hoe zorgen jullie ervoor dat die broodjes altijd krokant zijn? 

“We leveren de broodjes half afgebakken aan in onze vestigingen. Daar worden ze dan op verschillende momenten tijdens de dag verder gebakken. Zo komen ze altijd kraakvers uit de oven. Voor het beleg leveren we drie keer per week alles vers aan. Zijn er toch nog broodjes en ingrediënten over op het einde van de dag, dan gooien we die niet weg maar verdelen we alles via de Too Good To Go app. We proberen echt mee te zijn in het duurzaamheidsverhaal. We werken zoveel mogelijk met Belgische producten en in onze broodjes zelf zit enkel wat er nodig is om kwaliteit te kunnen garanderen. We gaan niet zomaar extra bewaarmiddelen toevoegen en we proberen telkens bij te sturen waar het kan.” 

Welk Panos broodje is jouw favoriet? En welk broodje uit het nieuwe gamma moeten wij zeker eens uitproberen?  

“Mijn favoriet is het broodje Breydelham op een rustiek broodje. Oh, en het vernieuwde broodje brie op een donker rustiek broodje moet je echt eens proeven. Het is superkleurrijk, rijkelijk belegd met appel en de honing maakt het helemaal af!”