Waarom het veggiebroodje in de lift zit

Al eens een kookboek of menu van pakweg vijftien jaar geleden bekeken? Te grappig! Want hoezeer is ons eetgedrag sindsdien niet veranderd? Zo kiezen steeds meer mensen nu bewust voor een flexi-, een vegetarisch of zelfs een vegan eetpatroon. Flexitariërs kiezen er bewust voor om maar af en toe vlees of vis te eten, vegetariërs eten principiëel geen vlees, vis of schaaldieren en veganisten kiezen er voor helemaal geen dierlijke producten te eten. Dus ook geen melkproducten, eieren, honing, gelatine of andere voedingswaren die van dieren afkomstig zijn. Herkenbaar of misschien ga je niet zo ver? Maar ook jij hebt vast al met veel zin je tanden gezet in een veggiebroodje.

Rara, waar zit het geheim van dit succes(recept)?! 

1. Lang leve ons lieve lijf! 

De eerste reden moeten we niet ver gaan zoeken: ons lieve lijf. Het lichaam heeft baat bij evenwichtige voeding, dat valt niet te negeren. Daarom dat we rood en bewerkt vlees vandaag steeds vaker inruilen voor kip of vis. Of zelfs voluit gaan voor een onvervalst veggiemaal.   

Ons onderzoek wees uit dat bijna de helft van de ondervraagden nu en dan kiest voor een veggie broodje. ‘Omdat het gezonder is’, is een van de aangestipte redenen (38%). En als ze voor veggie gaan, dan verkiest 2/3 een beleg dat hoofdzakelijk uit groenten bestaat. Sla, komkommer, tomaat en wortelen zijn de favoriete garnituren. 

Maar watch out, hou ook je veggie- of vegan kostje in balans! Dit wil zeggen dat het ingrediënten moet bevatten - zoals peulvruchten en granen - die de nodige voedingstoffen leveren. 

2. Eet met respect voor de planeet 

Steeds vaker houden we bij ons eetgedrag ook meer en meer rekening met onze omgeving. Want door bewust een of meerdere dagen zonder vlees en vis in te lassen, verminder je de impact op milieu, dier en medemens. Dat ecologisch bewustzijn houdt ons bezig. Meer dan één op de tien eet meermaals per week vegetarisch beleg. En een vijfde vindt dat er bij het broodjesaanbod altijd minstens één veggie-/vegan optie moet zijn. En jij? Doe jij ook een duurzame duit in ’t zakje?   

PANOS-HEADER-PHABLET-veggielicious.png

3. Veggielicious! 

Niet alleen ons lijf en de planeet zorgen ervoor dat we andere en bewustere keuzes maken. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna twee derde van wie voor een veggiebroodje kiest, dat simpelweg doet … - tromgeroffel - … omdat hij/zij het lekker vindt! Conclusie: We love our veggies, en wel puur om de smaakbeleving! Geweldig, toch? Akkoord: dat het vleesvrije aanbod steeds groeit en smaakvoller wordt, heeft daar uiteraard mee te maken. Maar dat is nog niet álles: een kwart van de mensen vindt het belangrijk dat er méérdere veggie en vegan recepten voorhanden zijn. Dus hello hummus, falafels, groentenspreads, curry’s & co: welcome to the club! 

P.S. 

Panos deed onlangs een onderzoek bij consumenten die regelmatig broodjes afhalen, zo’n 6000 mensen namen hieraan deel. Meer info over deze enquête:
Belegde broodjes: een half uurtje me-time.

  • Ga voor de lekkere veggie en vegan broodjes die Panos op de kaart heeft staan of voor de allerindividueelste veggie-versie die je zelf samenstelt!
  • Wist je dat álle brood uit het Panos-assortiment (behalve de sandwich) vegan zijn? 
  • Gezond, zei je? Weet dan dat Panos-broodjes een garnituur krijgen van dagverse groentjes, die ook nog eens variëren naargelang het seizoen