Is een broodje gezond ook echt gezond?

Uit de Panos broodjes enquête blijkt dat een derde van de deelnemers vindt dat een belegd broodje sowieso gezond móét zijn.

We horen vaak dat belegde broodjes weinig voorstellen qua voedingswaarde. Maar klopt die bewering eigenlijk wel? Het antwoord is duidelijk: nee! In feite is het net omgekeerd: een slim belegd broodje geeft je zelfs een gezonde boost!

Lekker uitgekiend

Uit recent onderzoek blijkt dat de meesten onder ons vinden dat brood eigenlijk prima past in een gezond eetpatroon.En dat klopt. Brood bevat veel complexe koolhydraten en vezels waardoor het prima past bij een gezonde lunch.

Hoe zo’n evenwichtige lunch er dan uitziet, vraag je je af? Simpel, als een klavertjevier:

1. Een vezelrijk graanproduct

2. Al dan niet plantaardig beleg – liefst geen bewerkt vlees

3. Een beperkte hoeveelheid plantaardige vetstof

4. Een grote portie groenten

Ook into een doe-maar-gezond-dag? Dan ziet een slim samengesteld broodje er zó uit: een bruin, of beter nog meergranen of volkoren broodje; met ei, plattekaas of mozzarella en/of mager beleg als kip of vis, hummus of groentenspreads. Royaal aangevuld met sla, wortelen, tomaat, komkommer en/of gegrilde groenten. Afgewerkt met een streepje olijfolie of hummus, wordt dat niet alleen een goed gevariëerde, maar oh zo lekkere lunch!

PANOS-HEADER-PHABLET-panosstorieshome.png

Bye bye middagdip!

Uit de grote Panos broodjes enquête blijkt dat een derde van de deelnemers vindt dat een belegd broodje sowieso gezond móét zijn. Logisch toch? Want natuurlijk wil je dat een lunch

je voorziet van al het goede dat je lichaam nodig heeft! En laat net die bouwstenen nu stuk voor stuk terug te vinden zijn in een evenwichtig samengesteld broodje:

  • Koolhydraten, die energie leveren om fysiek én mentaal naar behoren te presteren, vind je in je broodje zelf. Handig, toch?
  • In een bruin meergranen- of volkorenbroodje zitten bovendien ook nog eens vezels die je bloedsuikerspiegel helpen op peil houden en je langer een voldaan gevoel geven. Hèhè, gedaan met tussendoor snacken!
  • De nodige eiwitten haal je dan weer niet enkel uit eieren, maar ook uit zuivel en mager vleesbeleg. (K)eigoe!

Kortom, dé remedie tegen dat middagdipje op je werk! Om er weer fit en gefocust tegenaan te gaan. ;)

P.S.

Doe de test! Probeer eens een broodje kip & hummus curry met ananas, gebraden kip, mais en rucola. Een topper qua gezondheid is ook het broodje aubergine- & tomatenspread, met komkommer en rucola. Ga liefst voor de meergranen versie (lekker veel vezels) of rustiek donker. Zin in een aanpassing, of een extra portie van je favoriete groenten? Yes! De Panos-medewerkers helpen je graag verder.

Daarom past brood perfect in een gezond eetpatroon

  • Dé gezondste elementen van brood? Koolhydraten (= de benzine die je lichaam van energie voorziet), vitamines en mineralen.
  • Vezels, een vorm van koolhydraten, geven je een verzadigd gevoel, houden je bloedsuikerspiegel in balans en zorgen voor een goede darmtransit
  • Een broodje met nutri-score A of B? Dat kan! Scoor een bruin meergranen- of volkorenbroodje met mager beleg en/of veel groenten.