De gezichten achter Panos: Hervé

Onze missie? Jou een ware plezant krokante ervaring bezorgen! Hoe we dat doen? Met een team vol gepassioneerde mensen. Benieuwd naar het verhaal van de mensen die elke dag hun hart en ziel leggen in hun werk? Lees hieronder het interview met Hervé! Hij is de trotse uitbater van een Panos Q8-winkel in Péruwelz, een tankstation dat al vier generaties lang door zijn familie gerund wordt. Het lokale en het familiale staan centraal bij hem.


Wist je altijd al wat je passie was? 


Van kleins af aan hield ik van koken en bakken. Tijdens mijn studies heb ik me dan ook omgeschoold tot bakker en banketbakker, zodat ik van mijn passie mijn beroep kon maken. 


Werkte je dan altijd al in een bakkerij of deed je een carrièreswitch?


Na mijn studies heb ik nooit in een bakkerij gewerkt. Maar toen kreeg ik de kans... Mijn ouders vroegen me of ik het tankstation wou overnemen om het uit te breiden. Het was toen nog veel kleiner. Eerst hebben we een Shop & Go uitgebouwd; het was een logische keuze om daar een Panos aan toe te voegen. 


Wat maakt het zo leuk om je winkel uit te baten?


Het is een vernieuwend concept dat altijd op zoek gaat naar nieuwe producten en andere invalshoeken. We hebben aandacht voor de klant en kunnen zo ons assortiment afstemmen op zijn verwachtingen. Daarnaast houd ik van de levendigheid van een winkel zoals Panos en de band met onze klanten. De eerste keer komen klanten toevallig bij ons langs, daarna worden we een vaste halte. Zo bouwen we een aangenaam contact op met onze klanten.

Contenvisuals-website_Artikel-Peruwelz3.jpg


Heb je veel trouwe klanten?


Ja absoluut, 80% zijn vaste klanten. We zijn een lokale winkel en Peruwélz is een klein stadje. Er is veel concurrentie, maar we onderscheiden ons door onze kwaliteit en onze efficiënte werkwijze. Ook als ik er niet ben, zorgt het team er steevast voor dat het werk goed gedaan is. Onze broodjes zijn precies hoe de klant ze wil, en dat is volgens mij een troef van Panos. Er is geen ander merk dat dezelfde versheid biedt. Dat maakt voor mij het grote verschil!


Hebt je een leuke anekdote voor ons, die je nooit zal vergeten?


Ja natuurlijk. En meer dan een ook. Maar één verhaal is werkelijk bijzonder voor onze winkel... In Peruwélz is er een plaatselijk feest, het feest van Sainte-Anne. Dan is er een groot concert dat de hele stad bij elkaar brengt. Christophe Willem, een Franse zanger die bij ons erg bekend is, kwam optreden. Net voor het begin van het concert zegt zijn manager: eigenlijk wil ik liever broodjes. Ze waren ongeveer met vijftig man, en het was al tien uur ‘s avonds. Maar waar vind je ’op dat uur nog broodjes? Niet makkelijk! Als partner van het evenement kwam de gemeente bij mij aankloppen voor een oplossing. Ik heb het hele team opgetrommeld. We hebben de 50 broodjes in allerijl gebakken en belegd. Het was een hele krachttoer van het team. 
Een andere keer kwam er een vrouw binnen die een bruin brood wou, maar op het etiket stond “démi-gris”. Lichtbruin dus, maar letterlijk betekent dat “halfbruin”. Dus zegt ze: Ik wil een half bruin brood. Ze dacht dat we het brood in tweeën zouden snijden. Dat zorgde bij ons voor hilariteit achter de schermen. 


Zijn er lokale projecten die je nauw aan het hart liggen en die op jouw steun kunnen rekenen?


Met Panos steun ik graag lokale activiteiten. Bijvoorbeeld sportclubs die fietstochten maken of een reünie organiseren. Dan zorgen wij voor het ontbijt aan de start, met croissants of chocoladebroodjes. Hetzelfde doen we voor de bedrijfswereld, waar we regelmatig ingeschakeld worden voor netwerkevenementen. Ook daar verzorgen we het ontbijt en bieden we minibroodjes aan... Zo leert de bedrijfswereld ons aanbod kennen en leggen we commerciële contacten. Zowel het verenigingsleven als de bedrijven kunnen dus geregeld op mijn ondersteuning en hulp rekenen.


Doe je zelf veel aan sport?


Ik werk veel dus heb helaas niet veel tijd. Maar ik probeer mee te doen met de kinderen en maak bijvoorbeeld fietstochten. Ik doe vaker gezinsactiviteiten dan sportactiviteiten. 


Wat is je lievelingsproduct bij Panos?


Ons verrassingsbrood, dat zijn kleine belegde broodjes. De persoon die het cadeau geeft is oprecht fier omdat het een mooi product is. De ontvanger, die vraagt van waar het verrassingsbrood komt, reageert altijd verbaasd: heeft Panos dit gemaakt? Het verrassingsbrood is een grote trekpleister voor klanten. Er is enorm veel vraag naar!


Vooral van bedrijven?


Van bedrijven, maar ook van particulieren die een verjaardag te vieren hebben, een doopsel, een brunch of aperitief. Het is  een echte topper! We maken het met precisie om er een prachtig vers product van te maken. We hebben ook een website waar mensen online kunnen bestellen. 

Contenvisuals-website_Artikel-Peruwelz4.jpg


Wie werkt er bij jou in de winkel?


Ik ben de zaakvoerder en moet alles dus in goede banen leiden. Maar mijn kracht is dat ik alle taken kan uitvoeren. Ik denk dat snelheid een van de troeven van Panos is. En dus: hoe sneller we werken, hoe meer de klant tevreden is. Het komt er op aan veelzijdig te zijn en ervoor te zorgen dat iedereen van alle markten thuis is. Dat vind ik een basisvoorwaarde. Ik verwacht dat het hele team alles kan en aan hetzelfde touw trekt. Op dit moment heb ik drie verantwoordelijken voor Panos, die zich ontfermen over alle kleine details. Die drie werken in ploegen: 's ochtends, in de namiddag en in de weekends, zodat we elke dag op elk moment de beste producten kunnen aanbieden.
De hele winkel telt een tiental werknemers en zes tot zeven studenten. Van die 10 werken er vier voor Panos en zes voor de Shop & Go winkel. 


Hoe lang werkt het personeel al in de winkel?


Ik ben trouw aan mijn team en mijn team is trouw aan mij. Met andere woorden: sinds het begin. De meeste teamleden waren er al bij toen de winkel openging, vijf jaar geleden. Ze werken alsof het hun eigen zaak is. Dat zorgt voor een heuse meerwaarde, want ook zij durven verantwoordelijkheid en initiatief nemen.